top of page

סרטן עור בחתולים

ד"ר יעל מועד - חרן

חשבתם שהפרווה של החתולים מגינה עליהם מפני קרני השמש? תחשבו שוב.

בדומה לאנשים, גם חתולים (ובשכיחות נמוכה יותר גם כלבים) נמצאים בסכנה בחשיפה ממושכת לשמש.

הגידול הנפוץ ביותר בעור חתולים הקשור לחשיפה לשמש הינו SCC (Squamous cell carcinoma), המהווה בישראל כ - 50% מגידולי העור בחתולים. הגידול יכול להופיע גם ללא קשר לשמש במקרים נדירים יותר.

היות והגידול הוא לרוב תוצאה של חשיפה לשמש - הרי שהוא יופיע בחתולים באזורי עור חשופים מפרווה וחסרי פגמנט - כלומר בקצות אוזניים בהירות, עפעפיים בהירים וקצות אף (פלאנום) בהיר.


הגידול נפוץ אומנם בחתולים לבנים אך למעשה מופיע גם בחתולים אחרים שקצות האף או האוזן בהירים.

הגידול מתפתח לאיטו מגידול שפיר הנראה כפצע תם לגידול ממאיר המאכל את הרקמה. מאחר והמראה בתחילה תמים לרוב לא ניגשים לוטרינר בתחילת ההופעה ולמעשה נמצא כי הזמן הממוצע בין זיהוי ראשוני של הגידול לפניה לוטרינר הוא 18 חודשים !

החשד צריך לעלות כשה"פצעים" לא מחלימים או כשהגלד נופל וחושף רקמה שעדיין מכוייבת (אדומה, מדממת).

האבחון מבוצע על ידי דגימת הלקות ושליחת הדוגמה למעבדות היסטופתולוגיות (לעיתים ניתן לאבחן אפילו ע"י משטח מגע ללא צרוך בהסרת דוגמה מהלקות).


אם הגידול מזוהה בתחילתו - הסרה כירורגית הינה שיטת הטיפול העדיפה על פי רוב.

עם המשך גידולו הוא חודר יותר לעומק והסרתו קשה יותר, בעיקר כשמדובר בקצה האף והעפעפיים, אזי קיימות שיטות טיפול שונות שיכולות להאט את הגידול ואף לנסות לרפאו בעיקר בשלביו הראשונים של הגידול.

חלק משיטות אלו כוללות הקרנות וטיפולים אחרים שאינם קיימים בארץ עדיין.

המניעה העיקרית היא מניעה משמש!
ככל שהדבר תלוי בנו, רצוי למנוע מהחתול הפרטי לצאת בימי שמש חמים ולאפשר יציאה בשעות הערב ולילה.  לחתולים עם אהדה להשתזפות על אדן החלון רצוי למנוע שמש ישירה.
היעילות של קרם הגנה לא נבדקה (אף כי קיימים מוצרים בשוק המחקרים לא בחנו את יעילותם במניעת SCC) כשהחשש הוא שזה טיפול לא פרקטי בגלל ליקוק האזורים - אך לא נראה שיש מניעה מלנסות זאת על חתולים רגועים שיתנו למרוח טוב ולהספיג את הקרם לפני יציאה מהבית.


חכם בשמש, גם לחתולים !

bottom of page
$w.onReady(function () { $w("#BACKGROUND_GROUP_TRANSITION_GROUP wow-image img").attr("alt", "gradiend-background"); });